Cheesecake ♥

För en liten stund sen så satte jag igång med att börja baka en cheese cake efter en gångspromenad ner till ICA för att köpa hem lite ingredienser som saknades. Själva kakan kommer ju inte vara klar förän i morgon så då har jag någonting att se fram emot och då räcker ju kakan längre desutom. Jag bakade den på ett halft recept förutom när de handlade om digestive kexen som ska vara i botten för de tycker jag att man ska anpassa efter hur "smulig" du vill att den ska vara när du äter den.

  • 2 st ägg
  • 1 dl Socker
  • 200 g Philadelphiaost
  • 1 tsk Vaniljsocker
  • 3 st Digestive kex
  • 2 dl vispgrädde



Ta först & främst fram tre st skålar för att inte behöva göra det sen.
Smula ner digestivekexen i botten på formen. Sedan skiljer du på äggulorna & vitorna och lägg dem i var sin skål (får absolut inte blandas!) Vispa äggulorna med sockret så att smeten blir degig, mosa sedan ner osten och blanda ner vaniljsockret i samma smet och rör samman allting med antingen en matberedare eller en elvisp för att slippa mycket onödigt arbete.
Vispa sedan grädden i den tredje skålen så att den blir som vanlig vispgrädde & blanda ner den försiktigt ner i "ägg-ost" smeten.
Vispa sedan äggvitorna så att de blir en hård blandning så du kan hålla den upp-&-ner utan problem och till sist så häller du åter igen försiktigt ner den i den stora smeden.
Efter att alla smet är på samma plats så häller du det jämt ut ner i formen som är fylld med kexen och räta gärna till ytan med en slickpot och ställ sedan in i frysen över natten och ta fram en timme i rumstemperatur innan den ska avnjutas.

Bildresultat ges i morgon

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Fotoblogg

klicka här

[email protected]


RSS 2.0
Glöm inte min bildblogg www.rebeccabackman.webblogg.se - Rebecca Bäckman