Är det nya systemet rättvist?

I höstas så var vi en klass på 18 elever i äventyrsturism-linjen och idag är vi knappt 13 styckna. De flesta bytte för att de kände att dyka, klättra, vandra, åka slalom/snowboard, forsränning, kajak inte var deras grej och sen var det några som tyckte att det var för slapp linje. Själv är jag riktigt nöjd med mitt val och känner att det är helt rätt gymnasielinje för mig. Det jag kan känna är att det är riktigt synd är det nya betygsystemet att dem som börjar i höst inte får högskolebehörighet om det inte går någon linje som ex, samhäll eller naturvetenskap. För hade man fått de i höst så hade vår linje fått en ny årskurs 1, men eftersom många utav blivande 1:orna är så besvikna över systemet och rädda för att inte få rätt behörigheter går de självklart den säkra vägen och väljer samhäll o.s.v. istället för praktiska linjer, smart val - men synd. För man får göra så himmla mycket på Äventyrsturism och då får sånna fantastiska möjligheter och har en färdigutbildning redan eftergymnasiet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Fotoblogg

klicka här

[email protected]


RSS 2.0
Glöm inte min bildblogg www.rebeccabackman.webblogg.se - Rebecca Bäckman